Friday, July 27, 2012

IBU MUSUH KETATKU

Fuh!! baca tajuk entry pun dh menakutkan bukan? Mana tidaknya, syurga seorang anak tu dibawah telapak kaki seorang ibu. kalau dh ibu dijadikan musuh ketat, fikirla.. kemana arahnya jalan nk ke syurga. silap2 bau syurga pun xdapat dihidu..



Tu la salah satu tajuk sesi KAUNSELING REMAJA kat Metro. lau ikutkan banyak lagi soalan yg diajukan. tapi aku tertarik ngn yg ni. mungkin ia terkena batang hidung aku sendiri.

Satu masa dulu tu la yg aku rasakan. Mungkin masa tu masa remaja. aku terlalu ikutkan hati. jujur aku kata aku bukan seorang yg rapat ngn ibu aku. dari  kecik smpai ke besar. aku dulu blaja agar aku leh dpt asrama. aku leh berada jauh dr rumah aku. pastu smabung blaja aku minta jauh2. aku xmo duk dekat. aku rasa xsuka duk rumah.

Tapi bila dh emningkat dewasa ni, aku muhasabah balik kesilapan2 lalu. Memang kebanyakannya salah aku. Aku sendiri yang menjadi punca dimarahi dan menjadi punca renggangnya hubungan seorang anak dan ibu. kini aku cuba lebih banyak emngalah dan TIDAK MENJAWAB bila ibu aku berkata apa. Yup. memang berkesan. bila ada masa, aku akan cuba berbual dan ebrcerita dengan ibu. Alhamdulillah hubungan aku dan ibu semakin rapat..

Pada remaja2 diluar, mmg zaman remaja adalah waktu ‘storm and stress’ di mana konflik antara remaja dengan ibu bapa sering berlaku. Cuba meninggkatkan tahap kesabaran diri. Jangan bertindak mengikut emosi dan rasa amarah hati. Ibu mana yg tak sayangkan anak. ada sebab kenapa seseorang ibu tu bertindak sesuatu perkara ke atas kita.

Akhir kata dari saya


No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KOMEN PELAWAT

Daisypath Anniversary tickers ads
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...