Tuesday, January 11, 2011

TIPS KESELAMATAN KOMPUTER


TIPS MUDAH UNTUK MENINGKATKAN SISTEM KESELAMATAN

* BERHATI-HATI TERHADAP EMAIL YANG MENCURIGAKAN.

Anda mungkin berfikir email ini tidak berbahaya sehingga anda membukanya dan tidak. Scan sebelum anda membuka e-mel mereka dan mengambil tambahan hati-hati ketika melancarkan eksekusi (exe).

* PERHATIKAN JARINGAN DI KAWASAN ANDA.

Jika anda punya beberapa komputer dihubungkan bersama di rumah atau di pejabat sila awasi persekitaran. Semua komputer yang disambungkan rangkaian dan lalu lintas masuk atau keluar perlu dipantau untuk tanda-tanda masuk yang tidak sah dan aktiviti berbahaya. Sila pastikan bahawa setiap komputer yang dijangkiti akan dibuang dari jaringan dan didesinfeksi secepat mungkin.

* PATCH, UPGRADE, REPEAT.

Lindungi diri anda dengan mendapatkan sistem operasi terbaru dan update perisian dan patch keselamatan akan. Juga upgrade pelayar anda ke versi terkini akan selepas mereka menjadi sedia.

* ENCRYPT.

Jika anda menyimpan data sensitif pada PC anda dan orang-orang kebanyakan akan mengenkripsinya. Sila berhati-hati dengan hackers, jangan simpan data-data penting seperti no akaun, no kad kredit dan semua data-data peribadi anda.

* LAPISAN KESELAMATAN ANDA.

Sama seperti memakai lapisan yang tebal melindungi anda daripada sejuk, lapisan keselamatan adalah perlu untuk melindungi PC anda dari penjahat dunia maya. Gunakan perisian antivirus dan firewall, dan mengemaskini semua program keselamatan anda.


* BACK IT UP.

Jika anda mempunyai data penting, sila buat simpanan lain. Ada terlalu banyak cara untuk kehilangan maklumat antaranya kesalahan manusia atau kegagalan hardware. Ini sama buruknya kehilangan data disebabkan oleh malware.

* BAWA PASSWORD ANDA KE GYM

Kata laluan anda haruslah kuat, semakin besar kemungkinan mereka akan menangkis penyusup licik yang mencari kelemahan mereka boleh mengagak. Kata laluan mesti mempunyai sekurang-kurangnya lapan aksara dan harus menggabungkan alfanumerik dan aksara khas ($, *, &, dll). Anda juga harus menukar kata laluan anda setiap 45-60 hari.



* MENCEGAH SPAM.

SPAM biasanya bermula bila wujudnya malware. SPAM tidak hanya menganggu masa berharga anda malah ruang simpanan data juga. Laporkan SPAM jika anda boleh melakukannya serta gunakan perisian anti spam bila memungkinkan.

* BERHATI-HATI.

Jangan memberi diri anda rasa aman yang palsu dengan menggunakan perisian keselamatan secara percuma (freeware) kerana beberapa dari mereka membawa malware yang direka untuk pengguna umpan dan kemudian up-menjual mereka lagi di bawah janji perlindungan lebih kuat dengan harga lebih tinggi daripada yang dibayar -untuk penyelesaian. Kecuali anda mempunyai tahap kompetensi teknikal yang tinggi, di mana anda boleh membina penyelesaian keselamatan anda sendiri dengan produk titik yang berbeza, kami akan mengesyorkan anda mengelakkan pergantungan pada freeware standalone untuk melindungi persekitaran talian anda.

sumber : PTMK, UPNM

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KOMEN PELAWAT

Daisypath Anniversary tickers ads
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...