Thursday, January 13, 2011

Gold Bar, Coin, Dinar & Dirham

ASSALAMMUALAIKUM..
hah! kali ni nalin nye pos lain skit dr slalu. kali ni nalin nk mengajak korang berfikir tuk masa depan lak.. hehehe.. actually kali ni nalin nak perkenalkan gold bar pada korunk semua.  nalin ada sertakan skali image gold ni. ada 2. 1gram ngn 20gram. 
 penyimpanan emas ni bukan satu kerugian. Dalam Islam tu sendiri ada menyatakan yang penyimpanan emas itu bukan satu kerugian. malah lebih menguntungkan.

Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda

"Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan)"


Hadis dari Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal

Gold Bar DGE
10pcs - 1g each
RM200/pc + RM5 poslaju




20g PAMP GOLD - 1pc
Harga mengikut UOB web
(http://www1.uob.com.my/jsp/finance/fin_gold.jsp?func=gold)






Dirham Muslim
RM22/pc + RM5 poslaju (11/01/2011)
weight: 2.975g(~+-0.05)
purity : fine silver 999
tester: GK300 density meter

Pada yang berminat nak membeli, boleh hubungi nalin ye. ym=nalin_puteri@yahoo.com atau hubingi je nalin no no 0132755464
tapi urusniaga adalah dalam bentuk tunai sahaja. 
Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasa’i, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi s.a.w bersabda: “(Jual-beli) emas dengan perak adalah riba kecuali (dilakukan) secara tunai.”
Hadis Nabi riwayat Muslim dari Abu Sa’id al-Khudri, Nabi s.a.w bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain; janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain; dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai.

Hadis Nabi riwayat Muslim dari Bara’ bin ‘Azib dan Zaid bin Arqam : Rasulullah saw melarang menjual perak dengan emas secara piutang (tidak tunai).

1 comment:

Anonymous said...

ini yang maybank punyer ker?atau dinar kelantan?...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KOMEN PELAWAT

Daisypath Anniversary tickers ads
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...