Thursday, February 16, 2017

10 KESILAPAN SEMASA MENIMBANG BERAT



Adakah anda risaukan berat badan yang semakin bertambah??

Saya yakin bagi yang memang sangat menjaga berat badan ataupun yang sedang dalam misi menurunkan berat badan pasti akan memiliki alat penimbang berat (weight scale) dirumah masing masing. Maklumlah, senang nak monitor berat masing masing kan? 

Zaman sekarang pun alat penimbang berat pun dah semakin canggih dengan bermacam fungsi e.g; mengira BMI (indeks jisim badan), ketumpatan tulang, dll. 

Yang menjadi MASALAH ialah, bila kita terlampau ghairah nak menimbang berat badan. Kalau boleh, setiap jam nak tengok progress misi masing masing. Sikit sikit nak timbang, sikit sikit nak timbang. Tak nak lah sampai macam tu kan? Nanti diri sendiri juga yang stress.

JOM KENALI DAN ELAKKAN 10 KESILAPAN SEMASA MENIMBANG BERAT BADAN!

 Tak perlu timbang setiap hari. Ia malah dapat menambahkan stress kita bila tiada penurunan berat seperti mana yang kita harapkan

 Pernah tak hasil timbangan anda berbeza-beza bila berada ditempat lain?saya pernah terkejut sebab berat saya bertambah sebaik sahaja tiba di malaysia walaupun belum sempat nak makan apa pun.
Sebaiknya gunakan alat penimbang yang sama setiap kali menimbang berat badan. Walaupun alat penimbang tu tak 100% accurate, sekurang-kurangnya kita boleh monitor sebarang penurunan ataupun pertambahan berat (jika ada



 Dalam kebanyakkan keadaan, penimbang yang terlalu murah tidak memberikan bacaan yang tepat. Cubalah invest beli alat penimbang yang elok ya.

 Kebiasaannya, badan kita akan lebih berat pada waktu malam. Nak nak bila lepas makan, confirm berat akan bertambah, kan? Sebab itu paling baik kalau timbang pada masa yang sama setiap hari. Prefer sebaik saja bangun tidur, selepas buang air.

 Pakai sesimple yang mungkin, dan pastikan ia lebih kurang sama setiap kali naik penimbang, jangan pulak pakai kasut boots ye. Berat tu😂

 Sesi senaman akan membuatkan anda berpeluh dengan sangat banyak dan badan anda akan kehilangan air which mean berat akan turun sedikit. Tapi air bukan lemak. Jadi tak perlu kot timbang berat melainkan kita memang nak ukur kadar hidrasi sebelum dan selepas senaman.

 Pastikan alat penimbang berada di atas permukaan lantai yang solid (tiles, konkrit, simen, dll). Saya dulu pun perasan juga yang bacaan memang lari sedikit bila saya ukur atas karpet. Memang tak tepat lah senang cerita




 Dalam tempoh haid, biasanya badan akan simpan lebih air (water retention) berbanding biasa. Kadang kadang ada juga rasa macam kembung (bloating) je kan. Jadi elakkan menimbang waktu ni ye. Sebab biasanya berat akan naik sedikit dari biasa.

 Tak berbaloi rasa stress setiap kali nak menimbang berat badan. Tak sedikit yang bila stress je mula lah makan lebih banyak. Jadi lebih baik timbang sekali sekala, contohnya seminggu sekali.

Kalau semua OK, tak timbang berat badan pun takpe kan😝 maintain saja berat badan yang sedia ada.

No comments:

KOMEN PELAWAT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...