Wednesday, February 22, 2012

VARIETY OF FOOD

NASI KANDAR

Nasi kandar adakah satu hidangan utara Malaysia yang popular, dan berasal dari Pulau Pinang. Ia satu hidangan nasi kukus yang boleh tawar atau sedikit berperisa, dan disajikan dengan kepelbagaian kari dan hidangan sampingan.

Nasi untuk dijadikan nasi kandar biasanya diletakkan dalam bekas kayu kira-kira tiga kaki tinggi yang memberi ia satu bau tersendiri. Hidangan nasi kandar dilengkapi oleh daging seperti ayam goreng, limpa kari, daging lembu, telur ikan, udang atau sotong goreng. Hidangan sayur itu biasanya adalah seperti terung, bendi atau peria. Satu campuran sos kari dituang pada nasi. Ini dipanggil 'banjir' (pembanjiran) dan menyampaikan satu rasa pelbagai pada nasi.

Mengikut tradisi, nasi kandar selalu dihidangkan bersama hidangan sampingannya dalam satu pinggan. Namun dewasa ini, mangkuk melamina kecil adalah digunakan untuk hidangan sampingan. Apapun, campuran sos kari sentiasa dicurahkan terus pada nasi.


IKAN BAKAR

Ikan bakar adalah hidangan lain yang harus dicuba. Pertama-tama ikan direndam dalam campuran berbagai rempah-rempah, kemudian dibungkus dengan daun pisang dan dibakar di atas bara api. Jika Anda di di Malaka, berkunjunglah ke Perkampungan Ikan Bakar Terapung, yang berjarak 11 km dari kota Malaka. Di sana anda boleh mendapatkan ikan bakar segar dan berbagai pilihan makanan laut seperti kerang, cumi-cumi, dan tiram yang yang dibakar ketika itu juga


AYAM BUAH KELUAK

Masakan Nonya adalah sesuatu yang harus dicuba di Malaka, di sinilah boleh ditemui pelbagai masakan menggiurkan kombinasi masakan China dengan bumbu dan rempah-rempah Malaysia. Hidangan Nonya versi Malaka menggunakan santan dalam pembuatannya, yang kemudian memperkaya rasa. Ayam Buah Keluak adalah hidangan Nonya popular, yaitu ayam direbus dan dicampur tauco. Jangan hilang selera karena kuahnya yang terlihat keruh seperti tinta! Rasanya gurih dan lembut, sedap juga dicampur dengan kacang kepayang dan daging ayam.


No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KOMEN PELAWAT

Daisypath Anniversary tickers ads
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...