Wednesday, March 9, 2011

DATO' SITI : USAH MALU JUMPA PSIKIATRIK


psychiatric???  aku bukannye gile! 
sape kate org gila jew perlu jumpa pakar sakit jiwa.. konsep dia sama je ngn kaunselor.. xsemestinya bila ada masalah jew perlu jumpa pakar kanseling.. tanggapan tu semua perlu diubah dari mentaliti kita.. 

" dengan berkomunikasi dan menceritakan masalah kita kepada org lain, ia secara tidak langsung membuatkan kita berasa lega kerana diberi sokongan emosi setiap kali setiap kali berasa tertekan"
(petikan dari HARIAN METRO)

setiap org akan berasa tertekan. dan kita bila rasa tertekan, kita perlu meluahkannye. jangan dipendam. ada pelbagai cara utk meluahkan tekanan dia.. guna la cara yg baik cara yg positif. kalau anda rasa anda bukan org yg boleh utk menceritakan masalah anda pada org lain, anda blh juga menghilangkan tekanan dengan bersukan dan beriadah.

ni ada sikit tips utk menangani masalah sakit jiwa/tekanan melampau

1. Bersikap realistik dan positif
Apakah masalah itu benar-benar menakutkan atau sekedar khayalan/bayangan kita saja? Apakah akibat buruk daripada masalah itu? dan apa reaksi positif yang bisa kita lakukan? ungkap pertanyaan ini dalam diri kita dan pertimbangkan jawabannya.

2. Menikmati manfaat teknik relaksasi
Teknik relaksasi blh dilakukan dimana saja, di pejabat, dlm kete, rumah, dll. Langkah-langkahnya seperti berikut ini;
a. duduk tenang dalam posisi yang nyaman
b. penjamkan mata
c. kendurkan semua otot-otot badan
d. tarik nafas melalui hidung dan hembuskan melalui mulut sambil membayangkan kita menyebut “aaa…”
e. lakukan tahapan-tahapan itu selama 10 menit sambil memastikan kita dalam keadaan pasif.
Selain itu tekanan dapat diatasi dengan mengalihkan fikiran, fokus ke hal lain yang dapat membuat kita lebih rileks. Kadangkala sesuatu masalah susah diatasi bukan karena kesulitannya tetapi karena kelelahan otak dalam berfikir, sehingga perlu dipulihkan semula.

3. Senam/Olah raga
Senam adalah cara aktif untuk mencapai ketenangan, senam juga dapat menguatkan tubuh dengan sistem kardiovaskular serta sikap yang positif. Senam juga dapat mengatasi keletihan mental dan fisik, agar dapat mengendurkan otot-otot badan yang tegang. Senam juga dapat merangsang tubuh untuk menghasilkan dan mengedarkan zat endorfin. Zat endorfin adalah 200 kali lebih mujarab memberi ketenangan.

4. Diet yang teratur
Makanan juga berkaitan dengan cara tubuh menghadapi tekanan. Makanan yang bergizi dan menyehatkan dapat memperkuat tubuh dalam menghadapi tekanan. Beberapa pakar menyatakan bahwa vitamin B dan C tambahan bisa memperkuat tubuh menghadapi tekanan.

FAKTA: Sakit perut jua satu petanda tekanan jiwa

p/s: nalin dari zaman sekolah smpai sekarang suka jumpa kaunselor. Byk benda yg boleh dikongsi. bukan sahaja mengenai masalah  kita. tapi kaunselor juga boleh dijadikan tempat utk berkongsi kegembiraan kita


No comments:

KOMEN PELAWAT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...